Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Geef je feelgood-hormonen een gezonde boost; twaalf tips

Geef je feelgood-hormonen een gezonde boost; twaalf tips

Het overkomt alle vrouwen: je voelt je boos, geïrriteerd of depri zonder enige aanleiding. De oorzaak is meestal je hormonen. Grijpen naar zoetigheid om je weer wat beter te voelen is niet de juiste oplossing en maakt het vaak nog erger. Doe het onderstaande en je zult je écht beter voelen.  

Je hebt grote invloed op je feelgood-hormonen

Veel van de artsen om ons heen zijn gespecialiseerd in een bepaald onderdeel van ons lichaam. Wat er in ons hoofd gebeurt wordt als iets ‘losstaand’ gezien. Is er iets mis met je lichaam dan kom je bij een huisarts of specialist terecht. Voel je je langdurig angstig, verdrietig of depressief dan kom je bij een psychiater of psycholoog op de bank. We zijn bijna vergeten dat we met onze voeding een grote invloed hebben op onze hersenen en hoe we ons voelen. Iedere emotie is een gevolg van wat er met je hormonen gebeurt in je lichaam. Sommige hormonen, ‘feelgood’-hormonen, geven je een goed gevoel, andere hormonen kunnen deze blokkeren. Laten we beginnen met het stimuleren van je goede hormonen.

1. Geef jezelf een tryptofaan-oppepper

De grondstof van je belangrijkste feelgood-hormoon serotonine is een aminozuur dat tryptofaan heet. Hoe meer tryptofaan je lichaam krijgt, des te meer mogelijkheden je lichaam heeft om serotonine aan te maken. Je vindt tryptofaan onder andere in chiazaad, sesamzaad, zonnebloempitten, haver, boekweit, rauw biologisch eiwit, kastanjechampignons, basilicum, spirulina, tempeh, parmezaanse kaas en gevogelte. De hoeveelheid tryptofaan in banaan is te verwaarlozen, alhoewel dit vaak wordt genoemd als bron van tryptofaan.

Let op: 90% van de hoeveelheid serotonine wordt in je darmen aangemaakt. Gezonde darmen zijn dus erg belangrijk voor de aanmaak van serotonine. Zorg daarom ook voor voldoende vezels, gezonde vetten en schoon drinkwater op je dagelijkse menu.

2. Eet gezonde koolhydraten

Dopamine is een neurotransmitter die vrijkomt als je zoetigheid of snelle koolhydraten eet en je, kortdurend, een goed gevoel geeft. Je kunt er verslaafd aan raken, wat natuurlijk niet gezond is. Vervang het eten van en drinken van alle vormen van zoetigheid en snelle koolhydraten daarom door gezondere vormen, die op dezelfde manier je dopamine-aanmaak zullen stimuleren, maar waar je lichaam op langere termijn ook blij mee is.

Kies hiervoor pure, onbewerkte producten die je bloedsuikerspiegel niet te veel laten pieken. Denk aan allerlei soorten fruit, maar eet fruit bij voorkeur samen met wat ongebrande noten zodat je bloedsuikerspiegel niet teveel piekt. Maak een (groene) smoothie op basis van amandelmelk, bak een pannenkoek van boekweit, maak gezonde (groenten-)muffins of  gril groenten zoals zoete aardappel en knolselderij in de oven. Schrap goede koolhydraten zeker niet van je dagelijkse menu als je je lekker wilt blijven voelen!

3. Geniet van gezonde chocola

Yes! Jammie! Chocola kan veel vrouwen een goed gevoel geven. Mij ook. Dit is niet alleen omdat het zo lekker smaakt, maar ook omdat er veel gezonde voedingsstoffen inzitten, waaronder tryptofaan, serotonine, theobromine en magnesium. Magnesium is een mineraal waar veel vrouwen een tekort aan hebben, zeker als je veel stress hebt. Kies echter wel gezonde chocola en eet het met mate. Gebruik chocola met minimaal 70% cacao of nog beter: maak zelf gezonde rauwe cacao traktaties en zorg dat je er altijd een paar in je diepvries of koelkast hebt liggen. Binnenkort verschijnt er een (gratis) e-book met mijn tien favoriete gezonde chocoladerecepten. Als je je nu inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je het automatisch thuisgestuurd.

Menopauze /overgang

4. Zorg voor voldoende daglicht

Er is overduidelijk een relatie tussen gebrek aan daglicht en depressieve gevoelens. Dat is ook de reden dat veel mensen in het voorjaar vrolijker worden en in het najaar in een depressie terecht kunnen komen. Dankzij daglicht maakt je huid vitamine D aan. Vitamine D is in feite een hormoon dat honderden functies regelt in je lichaam. Je kunt het niet voldoende uit je voeding halen dus iedere dag een portie daglicht kan zeker helpen. Vitamine D kan je ook als supplement innemen. Lees meer over vitamine D in Vitamine D en het belang van zonlicht voor je energieniveau

5. Zet jezelf in beweging

Heb je behoefte aan een snelle boost van feelgood-hormonen? Zet je lichaam dan in beweging; er is geen betere en snellere manier dan dat. Iedere dag minimaal 20 tot 30 minuten flinke beweging geeft je lichaam een extra portie endorfine en dat voelt zó goed! Ga je daarbij naar buiten, dan krijg je gelijk een dosis daglicht: twee vliegen in een klap! Doe je nu niets aan beweging, begin dan met wandelen en bouw het van daaruit op. Wil je afvallen, wandel dan na het avondeten zodat je je stofwisseling een stimulans geeft. Zoek altijd een vorm van beweging die jij fijn vindt zodat je het iedere dag met plezier doet en zonder moeite vol kunt houden.

6. Gun jezelf voldoende rust en slaap

Er zijn weinig dingen die je zo beroven van een goed gevoel als oververmoeid zijn. Voel je je uitgeput, plan dan zo vaak mogelijk een powernap in. Twintig minuten slaap ergens in de middag kan je hormonen een boost geven. Of beter nog: plan een lange avond in voor jezelf. Laat iedereen weten dat je er even niet bent. Zet je computer en telefoon uit, neem een bad met lavendel en magnesium (epsomzout) waardoor je ontspant en duik daarna je bed in met een romantisch boek. Ga wel vroeg slapen dus leg het boek bijtijds aan de kant.

7. Omring jezelf met vriendelijkheid

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat vriendelijk zijn voor iemand je serotonine een boost geeft? Vriendelijk zijn geeft een goed gevoel, misschien dat wij vrouwen daarom zo graag zorgen voor anderen? Het boeiende is echter dat uit datzelfde onderzoek bleek dat niet alleen de gever maar ook de ontvanger deze serotonine-boost kreeg. Ben jij degene die alsmaar vriendelijk en zorgzaam is voor anderen, zorg dan dat de rollen eens worden omgedraaid. Ook dat werkt! Zelfs het kijken naar mensen die vriendelijk zijn voor elkaar stimuleert je feelgood-hormonen al. Kortom: omring je met vriendelijkheid en blijf weg van mensen die ruzie maken.

8. Huppel een rondje

Met ons lichaam hebben we invloed op onze hersenen en emoties. Probeer je maar eens depressief te voelen als je huppelt of als je glimlacht. Als ons lichaam iets uitstraalt of doet dat gerelateerd is aan opgewekt zijn, denkt ons brein blijkbaar dat we het naar de zin hebben. Huppel daarom regelmatig een rondje (in je woonkamer om te beginnen?) of bekijk video’s of filmpjes die je laten lachen. Het helpt echt! Ben je wat depri en wil je het nu gelijk proberen? Klik dan hier. 

9. Knuffelen en spelen helpt altijd

Knuffelen met je huisdier is ook een prima manier om jezelf beter te voelen; je lichaam maakt dan oxytocine aan. Er is veel onderzoek dat aangeeft dat het hebben van een huisdier heel gezond voor ons kan zijn. Vooral knuffelen en spelen geeft een goed gevoel. Heb je geen huisdier? Misschien dat dan je partner, je dochter of kleinzoon even met je wilt knuffelen? Vraag erom als je voelt dat je het nodig hebt en neem geen genoegen met vijf seconden. Zet gewoon een timer en vraag een minuutje knuffeltijd. Wat is nou één minuut op een heel mensenleven?

10. Dankbaarheid voelen

Als je je down voelt, valt het niet altijd mee om je dankbaar te voelen voor wat je wél hebt. Toch is het een heel goede manier om je wat beter te laten voelen. Ga in gedachten terug naar een moment waarop je je echt heel dankbaar voelde. Beleef dit moment in je gedachten opnieuw en laat deze emotie helemaal bij je opkomen. Je lichaam reageert hierop door de hormonen die bij dit fijne gevoel horen weer aan te maken. Het is een beetje een omweggetje, maar waarom zou je het niet regelmatig inzetten? Hoeveel tegenslag je ook hebt; er zijn altijd kleine dingen in je leven waar je dankbaar voor kunt zijn.

De twee pestkoppen die je feelgood-hormonen blokkeren

Je lichaam heeft geen hormonen die je met opzet een slecht gevoel geven. Als je je niet goed voelt komt dat omdat bepaalde hormonen je feelgood-hormonen in de weg zitten. Twee hiervan komen het meeste voor:

11. Insuline; hou je bloedsuikerspiegel stabiel

Insuline is het hormoon dat je lichaam aanmaakt bij het eten van alle vormen van zoetigheid. Maar ook bij koolhydraten, alcohol, koffie en bijna alle vormen van bewerkte voeding uit een voedingsfabriek, omdat hier ofwel suiker ofwel tarwe in verwerkt zit. Tarwe en andere granen geven je lichaam ook een insulinepiek. En pas op met light-producten, ook die kunnen een piek geven. Probeer alles wat je lichaam een insulinepiek geeft te vermijden: vermijd zoveel mogelijk alle vormen van zoetigheid en bewerkte voeding en eet je gezonde koolhydraten samen met wat vetten en eiwitten: dit dempt de insulinepiek.

12. Cortisol; praat stress van je af

Cortisol is het hormoon dat je lichaam aanmaakt bij stress. Cortisol gooit je hele hormoonhuishouding uit balans en verstoort in je lichaam meer dan je lief is. Het is makkelijk zeggen dat het goed is om stress te vermijden, ik weet het. Zoek vooral de tegenhanger van stress op: rust en ontspanning. Mediteren, wandelen in de natuur en yoga zijn hele goede vormen om tot rust te komen. Voor vrouwen is er nog een andere manier: praat stress van je af. Praten met vriendinnen over wat je dwarszit of waar je je zorgen over maakt is voor vrouwen een hele goede manier om oxytocine aan te maken en dat is nou net weer een feelgood-hormoon!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

33 reacties op “Geef je feelgood-hormonen een gezonde boost; twaalf tips


Door Nanda op 6 februari 2017

Wat een goed overzicht!
Dankjewel..👍
Kleurrijke groet van Nanda
“Color your Lifestyle”


Door mercedes espinosa op 16 november 2016

Ik ga opleiding voedingsconsulent volgen ik wil graag het zelfde doen al jij doet mensen helpen zich beter te voelen door bewuster te leven en eten en drinken. Ik ben heel blij jullie gevonden te hebben en ik heb het boek besteld en ik hoop bij de seminar aanwezig te mogen zijn.


Door A..Vermeer-Vogel op 30 september 2016

Pracht programma,heel veel goede tips,ga zo door.


Door Jessie op 19 september 2016

Dank je wel voor de waardevolle tips. Ik stuur je artikelen vaak door. Omdat ik zelf er veel aan heb en hopelijk anderen ook.hartelijk Dank!


Door Roelie op 17 augustus 2016

Hallo mooi artikel weer, wat ik het verschil eigenlijk tussen vit d en vit d3 heb nu al verschillende artikelen gelezen dat het goed zou zijn voor astma.


Door Vonny Nuijten op 1 juli 2016

Wat een goeie tips! Daar hou ik van, duidelijke en logische uitleg. Dank je wel Marjolein. Ik heb al verschillende mensen naar je website verwezen.


Door Silvia op 25 juni 2016

Ben wel benieuwd naar de chocolade recepten
Kan er nl niet vanaf blijven


Door mieke op 18 mei 2016

Weer een duw in de rug om de koffie de rug toe te draaien… ga vanaf morgen ‘mijn’ koffies vervangen door rooibosthee. Een hele lieve dank je wel voor je inspirerende super leuke leesstukjes!!


Door Hermien op 11 mei 2016

Na een zware depressie gaat het redelijk goed met me. Slaap 8 tot 9 uur, maar word wel erg down wakker, dit houdt aan tot zo’n 3 kwartier na het opstaan en dan ben ik er weer. ’s Middags heb ik nog zo’n rot uur. Welke pestkop blokkeert mijn leven op zo’n moment en wat kan ik er tegen doen?



Door Hermien op 25 mei 2016

Dank je wel. Wil je aub nog 1x informatie geven.
Ik slik al een aantal jaren 1000 I.E. vitamine d3 omdat de waarde te laag was, is nu goed. Kom weinig in de zon (of met een hoge zonnefactor) omdat moeder en broer huidkanker hebben gehad. Misschien 2x p.d. 1000 I.E. nemen? Beweeg wel in de buitenlucht maar dat kan meer.
Visolie ben ik mee gestart: 1x per dag inhoud 590 mg EPA en 130 mg DHA. Sloeg na 2 dagen al aan, nu minder resultaat
Misschien overgaan naar 2x per dag?


Door Marjolein Dubbers op 26 mei 2016

Beste Hermien, dit kan ik helaas niet voor je aangeven. Ik kan op zich geen kwaad dus ik zou proberen of het voor je werkt. Luister hierbij wel goed naar je lichaam. Je zou ook eens naar een goede natuurarts kunnen gaan die goed kan meten wat je precies nodig hebt. Daar kan ik zo geen antwoord op geven.


Door Hermien op 2 juli 2016

’t Is een kwestie van geduld: ruim een maand later kan ik melden dat de visoliecapsules en de vitamine d3 werken.
Weinig pestkoppen meer, een verademing! Ik zing na jaren weer in de auto en geniet. Na het uitproberen van veel supplementen eindelijk de juiste gevonden. Bedankt voor het meedenken Marjolein
Dank je wel


Door Astrid bos op 11 mei 2016

super bedankt, zeer waardevolle tips die ik zeker ga toepassen voor zover ik het nog niet deed, lieve groetjes Astrid


Door Mathilde Salm op 7 mei 2016

Bedankt voor deze informatie Marjolein, echt goed om te weten en ook simpel toe te passen!


Door Christianne op 26 april 2016

Alleen dit artikel geeft je alweer een positieve boost. Dank je wel Marjolein!


Door Suzan op 25 april 2016

Dankjewel! Duidelijk stuk, fijne uitleg!


Door Anita op 25 april 2016

Heel blij mt deze tips. Ik hb er zeker wat aan, dankjewel Marjolein


Door Elly op 24 april 2016

Dank je wel ,vooral door de twee pestkoppen te noemen ! ,daar kan ik mee aan de slag !



Door Marleen op 23 april 2016

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag.


Door Diny op 23 april 2016

Bedankt voor je waardevolle informatie. Ik stuur jouw nieuwsbrief regelmatig door.


Door Lida Hoekstra op 23 april 2016

Elke week kijk ik met al meer blijdschap naar jou nieuwsbrief, ik volg veel sites, maar de jouwe is niet zo belerend en op angst gebaseerd, want daar wordt je wel eens flauw van. Ik geef je brieven in iedergeval door.


Door Marion de Bont op 23 april 2016

Dag Marjolein, ik vind het geweldig dat je mij -ons die dit lezen- zulke geweldige tips geeft! Gratis en voor niks! Heel fijn…
Ik ben inmiddels na twee jaar min of meer – en sinds drie maanden heel stèrk- mijn eet-en leefpatronen naar bovengenoemde tips gaan veranderen. Ik heb begin dit jaar daarnaast drie darmspoelingen laten doen, om de oude rommel in mijn darmen op te ruimen. En ik heb zoveel meer energie! Voel me echt stukken beter. Dat ik ook een paar kilo ben afgevallen was in mijn geval niet echt nodig, maar ook prima. Heel veel dank voor de aanzet tot dit hele proces!


Door renée op 23 april 2016

bedankt voor dit artikel, net wat ik nodig had, ga het zeker delen!!
prettig weekend!


Door mieke op 22 april 2016

En jij, lieve Marjolein, brengt ons dit allemaal weer mooi op een rijtje, op een schoteltje!! Een beknopte, maar zeer duidelijke herhaling van de hormonen uit mijn opleiding orthomoleculaire voedingsleer. Dikke dank je wel!



Door Tineke op 22 april 2016

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker gebruik van maken!!!


Door Anneke Timmerman op 22 april 2016

Dag Marjolein, weer bedankt voor je pep talk😊 steeds weer een stimulans om goed voor mezelf te zorgen en ik leer nog steeds heel veel 🤗


Door Vivian op 22 april 2016

Dank je wel voor de tips! Zeker de moeite waard.


Door Lianne op 22 april 2016

Heerlijk zo’n reminder. Toch weer een paar tips die mij even ontschoten waren. Mijn dank daarvoor👍🏻


Door Carry op 22 april 2016

Supergoeie tips Marjolein, fijn weekend (ik ben dankbaar om ze te mogen ontvangen, jippie..)


Door monique op 22 april 2016

Dan geef ik je bij deze een feel good reactie Marjolijn😉
Bedankt weer voor dit super stukje!

Plaats een reactie


*