Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Gezond eten op vakantie: twaalf tips!

Gezond eten op vakantie: twaalf tips!

Afgelopen week vroeg een klant of ik voedingstips had voor haar komende lange-afstand-fietsvakantie. Veel in beweging dus, niet zelf kunnen koken en weinig ruimte om dingen mee te nemen. Ze is de afgelopen maanden gezonder gaan eten en wil dit graag volhouden en niet terugvallen op junkfood of het kwalitatief zeer-matige en weinig-verse-groente-horeca-eten, zoals ze vorige jaren deed in haar vakantie.

Martine, voor jou en voor iedereen die gezond en vitaal terug wil komen van vakantie hierbij mijn tips. Een gezonde zomer allemaal!

Geef je lichaam ook vakantie!

Veel mensen laten op vakantie de teugels vieren en denken dat ze gelukkig worden door weinig te bewegen en alles te eten waar ze zin in hebben. Gezonde gewoontes gaan een tijdje overboord. Als je heel eerlijk bent weet je echter dat je hier niet echt gelukkig van wordt. Ik ben heel blij dat Martine haar lichaam ook vakantie wil geven. Door te fietsen maar ook door gezond te blijven eten. Als je je lichaam gezonde voeding geeft, hoeft je lichaam veel minder hard te werken om jou gezond te houden. Onder gezonde voeding versta ik alle natuurlijke, onbewerkte producten zoals de natuur ze ons geeft en die door je lichaam worden herkend als voeding. Het meeste wat uit een fabriek komt is bewerkt; er zijn stoffen aan toegevoegd waar je lichaam niet op is gebouwd. Het kost je lichaam veel energie om al deze lichaamsvreemde stoffen weer af te voeren. Geef je lichaam ook vakantie en laat het in jouw vakantie niet teveel overuren draaien!

Tip 1  Bereid je goed voor

Als je op vakantie gaat besteed je meestal tijd aan de voorbereidingen. Plan thuis ook tijd in om op internet te zoeken naar gezonde adressen voor onderweg of rondom je vakantiebestemming. Waar zitten de grotere supermarkten, bio-winkels, groenteboeren of de (bio-)markten? Zijn er boeren die vanaf de boerderij verkopen? Is er ergens een verse juice-bar? Maak een lijstje, bijvoorbeeld in je telefoon, met al de adressen. Als je een navigatie-app gebruikt, kan je deze adressen er alvast inzetten. Hetzelfde geldt voor goede restaurants. Ik maak zelf graag gebruik van www.happycow.net. Dit is een internationale site van (veelal) goede vegetarische en veganistische eetcafés/restaurants. Mijn ervaringen met deze restaurants zijn doorgaans prima. Bezuinig niet op de kwaliteit van je eten in je vakantie, daarmee bezuinig je op je gezondheid. Niet doen!

Tip 2  Geniet van lokaal, natuurlijk en onbewerkt

Waar je ook bent, vooral in het buitenland, kijk goed om je heen wat er lokaal te krijgen is. Zijn er producten die vers van het land komen? Probeer deze op je menu te krijgen, of je nu zelf kookt of uit eten gaat. Ik heb veel gereisd en bijna overal zijn groenten en fruit volop te krijgen. Wees nieuwsgierig en probeer vooral ook nieuw producten uit zolang ze er natuurlijk en onbewerkt uitzien. Eet méér groenten en fruit dan je gewend bent. Vooral als je genoeg beweging krijgt kan je volop genieten van fruit. Als je dorst hebt is bijna niets zo lekker als een groot stuk watermeloen en als je trek hebt is een banaan of avocado een prima snack. Of probeer eens een ugli, een cherimoya of een doerian!

Eet je thuis biologisch maar lukt het je niet om dit in je vakantieoord te vinden? Maak er geen punt van. Was alles goed en geniet ervan. Niet-biologische groente en fruit eten is vele malen beter dan géén groente of fruit eten.

Tip 3  Drink vooral voldoende water

Om je spijsvertering ‘s morgens op gang te helpen is het heel gezond om vlak na het opstaan twee of drie grote glazen water te drinken, liefst met citroensap erin. Zorg dat je altijd tijdens je vakantie drinkwater bij de hand hebt, ook naast je bed dus! In sommige landen moet je daarvoor water kopen omdat het drinkwater niet betrouwbaar is. Vraag dit altijd goed na en als je twijfelt koop dan liever water.

Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen honger en dorst. We denken vaak dat we honger hebben terwijl ons lichaam eigenlijk alleen maar dorst heeft. Vooral als het warm is heb je meer water nodig dan anders. Laat frisdranken staan en drink met name water. Zorg ook voor flessen om onderweg water mee te nemen. Doe er wat stukjes groenten of fruit in voor een smaakje of doe er wat Keltisch zeezout in als het warm weer is.

Tip 4  Laat je ik-wil-niet-lastig-zijn-syndroom thuis

Jij hebt vakantie en je wilt tegelijkertijd goed voor je lichaam zorgen. Chapeau! Wees daarom vooral niet te verlegen. Zit je in een restaurant en wil je méér warme groenten of een extra salade; vraag erom. Wil je een hoofdgerecht-portie van iets wat op het menu staat als voorgerecht? Vragen staat vrij. Zie je een lekker toetje maar wil je maar een halve? Doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en vraag om een halve portie. Vraag de groenteboer of hij de meloen alvast voor je in kwarten wil snijden of vraag op de markt of je mag proeven van iets wat je niet kent. Vraag bij het ontbijtbuffet of ze een smoothie voor je willen maken of vertel je B&B host wat je graag wilt als ontbijt.

Tip 5  Neem mee wat je echt zou missen

Zijn er (kleine) dingen die je echt zou missen, neem ze dan mee. Ik neem zelf altijd een peper- en zoutmolen mee. Een avocado met peper en zout vind ik een prima snack. Ook neem ik een klein, glazen, goed afsluitbaar flesje mee. Ter plekke koop ik een goede olijfolie die ik overdoe in het kleine flesje en meeneem naar restaurants voor over een salade. Ook mijn favoriete thee gaat mee. Ga je zelf koken neem dan wat van je favoriete kruidenpotjes mee zodat je niet misgrijpt. Ik neem soms ook een zak ongebrande notenmix mee. Deze zijn lastig te krijgen of erg duur. Lekker om fijn te hakken en te mixen met fruit. Ook neem ik soms een potje hennepzaad mee: goed opneembare eiwitten en makkelijk overal overheen te strooien.

Tijdens een wandel- of fietsvakantie neem ik zo-gezond-mogelijke (raw) repen mee. Mijn favoriete repen zijn goed verpakt, kunnen tegen hitte en zijn voedzaam en vullend. Ook ideaal voor tijdens een lange vliegreis. Tineke, misschien is dit iets voor jullie? Je vindt ze hier. 

Tip 6  Neem je favoriete supplementen mee

Gebruik je supplementen, neem deze dan (deels) mee. Ik laat vitamine D en C thuis omdat ik in vakanties veel buiten ben en weinig stress heb, maar mijn multivitamine en algenolie (omega 3) neem ik wel mee. Ook neem ik een potje spirulina-/chlorellatabletjes  mee. Ik begin daar graag de dag mee, samen met een groot glas water met Keltisch zeezout. Het eerste gezonde “groen” heb ik dan al mooi binnen!

Tip 7  Weet je dat er reisblenders zijn?

Er zijn kleine reisblenders te koop. Zit je in een hotel of huisje en ben jij gek op je smoothies, schaf dan zo’n klein blendertje aan en neem hem mee. Smoothies zijn een prima manier om meer groene groenten binnen te krijgen. Je vindt een reisblender o.a hier.

Tip 8  Gebruik de minibar goed

Nee, dit is geen pleidooi om flink aan de alcohol te gaan in je vakantie. Heb je in je hotelkamer een minibar tot je beschikking, haal deze dan leeg en leg de inhoud zover mogelijk weg, ergens bovenin een kast. Doorgaans leveren deze producten geen bijdrage aan je gezondheid. Gebruik het koelkastje om je eigen keuzes zoals fruit, groente en water koel te houden. Vergeet niet als je vertrekt de originele inhoud weer terug te leggen!

Tip 9 Gebruik buffetten op een slimme manier

Ga je uit eten op een plek waar je gebruik kunt maken van een buffet? De meeste buffetten hebben een uitgebreide saladebar, maak hier goed gebruik van. Kies in een tweede ronde voor de dingen die misschien niet zo gezond voor je zijn maar die je wel lekker vindt. Wees bescheiden met je portie en neem alle tijd om te eten en kauw vooral ook goed. Doe twee keer zolang over je eten als anders. Geniet vooral ook van je gezelschap! Voel daarna goed of je echt wel een toetje wil. Wil je iets proeven neem dan echt een minimini portie. Vaak is de eerste hap het lekkerste, de tweede ook nog, maar worden de derde en de vierde hap al wat minder. Let hier maar eens op. Stop dan bij het vijfde hapje of liever nog: schep niet meer dan vier hapjes op.

Tip 10  Ga goed gevuld naar tankstations

Tijdens je vakantie zal je op plekken komen waar de ongezonde voeding overal naar je ligt te knipogen. Luchthavens, tankstations, treinstations en wegrestaurants zijn wat dat betreft allemaal hetzelfde. Weet je dat je hier (nog) gevoelig voor bent, zorg dan dat je hier niet met een lege maag rondloopt en niet in de verleiding komt dingen te kopen die je eigenlijk niet wilt. Ik loop regelmatig een appel etend een tankstation binnen. Dat helpt echt om de verleidingen te weerstaan! Verheug je alvast op het lekkere etentje dat straks gaat komen en laat die zak M&M’s staan.

Tip 11 Pas op met alcohol en andere verleidingen

Ik kan zelf erg genieten van een goed glas wijn dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn om dit te laten staan. Misschien ben jij gek op ijs of muffins of grote zakken chips? Wees vooral niet te streng voor jezelf en ontzeg je niet teveel. Jezelf veel ontzeggen is vragen om moeilijkheden want dat hou je niet vol! Geniet van alles wat je wilt maar bedenk dat je het niet op hoeft te eten en dat je er niet veel van nodig hebt om ervan te genieten. Zoals eerder gezegd: de eerste hap of slok is meestal het lekkerste, daarna neemt het genot vaak af. Deel toetjes met anderen, neem het kleinste ijsje of vraag om een halfje, drink altijd water naast je glas wijn en geniet van ieder likje, slokje en hapje. Wees erbij met al je zintuigen en aandacht want je eet dit niet omdat je lichaam het nodig heeft maar omdat je wilt genieten! Geniet er dan ook volop van!

Tip 12  Wat is jouw lonkend perspectief?

Mijn laatste tip die je zou kunnen helpen bij het maken van gezonde keuzes in je vakantie is het hebben van een lonkend perspectief voor als je weer thuis bent. Een vakantie is een goed moment om, al dan niet met je partner, het afgelopen jaar te evalueren en plannen te maken voor het komend jaar. Het is een beter moment dan 31 december vind ik zelf. Wat ging er goed, waar ben je blij mee? Wat zou je anders willen? Wat zijn de dromen die je hebt voor jezelf? Waar krijg jij energie van? Wat zou je het komend jaar willen doen? Als je een zo gezond mogelijk lichaam hebt en veel energie, zal dat je helpen bij het bereiken van je dromen. Je vakantie is juist een goede periode om te starten met het maken van gezonde keuzes. Ongezonde verleidingen liggen overal op de loer, niet alleen tijdens vakanties. Hoe eerder je start met het maken van gezonde keuzes, hoe sneller jouw lonkend perspectief dichterbij komt! Ik wens je een mooie zomer toe!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

21 reacties op “Gezond eten op vakantie: twaalf tips!


Door Jos op 18 mei 2016

Goede tips, die inspireren mij om me ook in de vakantie niet te buiten te gaan aan ongezonde etenswaren! Bedankt!


Door Angelique op 20 juli 2015

Hoi Marjolein, bedankt voor de tips, ik leef nu zo al bijna 2 jaar. Ik merk alleen dat ik tegen steeds minder dingen kan en dat vind ik wel n nadeel. Bovendien heeft t me zoveel stress opgeleverd dat t de laatste druppel was om niet op vakantie te durven naar Frankrijk omdat ik bang ben geworden dat ik niet meer tegen bep. produkten kan en m’n bloedsuiker zo schommelt dat ik me regelmatig niet lekker voel. Misschien nu ook overgangsklachten, ik weet niet, maar ben ineens in n flink dal geknald, volgens de dokter heb ik orthorexia omdat ik niet meer ‘gewoon’ met voedsel kan omgaan. Pfffff,


Door Yvonne op 20 juli 2015

Ik lees je tips al enige tijd en pas ze af en toe ook toe. Maar door toenemende vermoeidheid en een bezoek aan een mesoloog kwam ik er achter dat ik niet tegen tarwe (en spelt) eiwitten, als ook niet tegen melkeiwitten kan. Daardoor werkt de spijsvertering slecht met alle gevolgen van dien. Nu ik weet wat tarwe en melk met het lichaam doet ben ik echt heel consequent in mijn nieuwe levenswijze. Bedankt voor je blogspot. Ik blijf ze lezen.


Door wilma gijsbers op 17 juli 2015

Marjolein, heel hartelijk dank voor de geweldige nieuwsbrieven waar ik iedere keer iets goeds uit haal!! Ook weer met de geweldige vakantietips die ik overigens in Frankrijk las….Dankjewel en een ontspannen tijd gewenst met veel nieuwe ervaringen!!


Door Helmy op 16 juli 2015

Dankjewel, ook wij zijn bezig met gezondheid en zijn heel blij met je tips,
gaan we zeker doen, groetjes en fijne vakantie,
Helmy en Gerard


Door Bianca op 15 juli 2015

Fijne vakantie allemaal!!!


Door José Lammers op 14 juli 2015

Ik ben ook anders gaan eten zonder suiker, melkproducten en gluten vrij. Wat een energie heb ik gekregen, voel me niet meer zo moe en opgejaagd. Ik ben inmiddels 18 kilo kwijt en voel me weer gezond. Ik heb vorige week extra wat ijs gegeten om te kijken wat het met mijn lichaam doet. Nou ik kan je vertellen dat ik me weer moe voelde en opgejaagd. Ik werd er naar van. Want nu voel je werkelijk het verschil tussen wel of niet gluten, melk of suiker. Ik ben blij dat ik deze site heb ontdekt


Door Carry Bloetjes op 14 juli 2015

Geniet ook van een heerlijke gezonde & relaxte vakantie!


Door Carry Bloetjes op 14 juli 2015

Hoi Marjolein,

Supergoeie tips, ik word er nu al blij van!


Door saskia op 12 juli 2015

Hallo Marjolein,

Bedankt voor je nuttige tips, ik ga er zeker mee aan de slag. Alleen de ga ik met mijn man
op vakantie in een gezellig spaans dorpje, dus vers fruit en dat soort dingen is zeker
voor handen. Het water is hier ondrinkbaar dus moet gekocht worden, geen probleem
natuurlijk. Alleen er is nergens water te krijgen in een glazen fles, alleen maar in plastic
flessen. En dan proef je ecnt verschil als je dit thuis niet gebruikt. Daar heb ik dus
nog geen oplossing voor. Verder is het gewoon genieten. Fijne vakantie.


Door tineke op 11 juli 2015

Goede tips Marjolein! Dit stimuleert echt goed eetgedrag in de vakantie. Dank je wel en een goede en gezonde zomer gewenst!


Door Ingrid op 14 juli 2015

Dankjewel Marjolein!


Door josephine op 11 juli 2015

dank voor alle goede tips gedurende het afgelopen jaar.
een heel fijne vakantie toegewenst!!


Door Mirjam op 11 juli 2015

Dank je Marjolein voor je tips. Het is een combi van ‘dat weet ik eigenlijk wel’ en ‘oh zo kan het ook’.
Ik ben nog steeds niet gestart met het veranderen van mijn eetpatroon. Ik kan de knop nog niet omzetten. Jouw nieuwsbrieven inspireren me erg.


Door Rosa op 11 juli 2015

Leuk dit allemaal te lezen!
Ik ben al jaren bezig met gezond eten te maken, en mij er in te verdiepen helemaal alles Elf te maken, zo leuk!
Ik ben alleen wel te smal, beweeg veel met mijn hondje en met alles op de fiets te doen.
Maar toch gezond.
Soms is het lastig om op gewicht te blijven, en dan voel ik dat ik niet zoveel energie heb.

Lieve groetjes Rosa.
En een fijne vakantie.


Door Hanneke de Vries-Buist op 11 juli 2015

Fijne vakantie, Marjolein.
Voor nu, dank voor al je inspirerende artikelen.

Hartelijke groet,
Hanneke


Door Bertie op 11 juli 2015

Hoi Marjolein,

Heel waardevolle tips die je ons weer beschreven hebt. Dank je wel!
Bertie


Door Vivienne op 11 juli 2015

Ik heb bij de Action een miniblender voor € 10,- gekocht. Ik heb deze al een paar jaar en het werkt prima. Er kunnen precies twee glazen smoothies mee gemaakt worden. Ik heb deze actie al een paar keer terug zien komen.


Door Karin van den Heuvel op 10 juli 2015

DANK JE WEL VOOR ALLE INSPIRERENDE INFO MARJOLEIN!

EEN FIJNE GEZONDE VAKANTIE/ZOMER…….


Door L.A. op 10 juli 2015

Een heel inspirerende blog. Helaas maak/verzin ik veel excuses om ongezond te leven. Terwijl ik heel goed weet wat wel en niet goed is voor mijn lichaam en geest. Ik hoop nog veel meer van dit soort blogs te lezen want daardoor raak ik steeds meer gemotiveerder om dan eindelijk weer goed voor mijzelf te zorgen. Bedankt Marjolein!

Met vriendelijke groet,
Liduina


Door Lucia op 10 juli 2015

Geweldige tips. Ik ga ze nog een paar keer over lezen voor we vertrekken!!!

Plaats een reactie


*