Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Boekentip: Snel SLIM van prof. dr. Leonard Hofstra

Boekentip: Snel SLIM van prof. dr. Leonard Hofstra

Wat ben ik blij dat er steeds méér artsen komen die onderschrijven wat food- en lifestylecoaches zoals ik al jaren roepen. Ik moet me nogal eens ‘verdedigen’, omdat wat ik schrijf of zeg ingaat tegen wat ons altijd is geleerd. Daarom ben ik blij met ieder boek dat is geschreven door een arts die ongeveer hetzelfde beweert. Zoals Snel SLIM van prof. dr. Leonard Hofstra.

Over de auteur

Snel SLIM Leonard HofstraDr. Hofstra heeft gewerkt als cardioloog en wetenschapper in het Academisch Ziekenhuis in Maastricht en is momenteel werkzaam bij Cardiologie Centra Nederland. Toen uit diverse wetenschappelijke artikelen overduidelijk bleek dat maar liefst 90% van de hart- en vaatziektes wordt veroorzaakt door factoren zoals ongezonde voeding, gebrek aan beweging en te weinig ontspanning en slaap, besloot hij zijn carrière om te gooien. In plaats van achteraf schade te repareren besloot hij zich te gaan wijden aan preventie van hart- en vaatziektes. Een moedige stap in het behoudende wereldje van de reguliere geneeskunde. Alleen al deze stap verdient respect en een diepe buiging. Chapeau!

Doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen

Wij vrouwen zijn allemaal bang om kanker te krijgen, maar hart- en vaatziektes zijn onze doodsoorzaak nummer 1. Meer dan de helft (52%) van de vrouwen overlijdt aan hart- en vaatziektes. Bij mannen is dit 42%. Per dag krijgen in Nederland 57 vrouwen een hartinfarct, schrijft dr. Hofstra. De dubbele belasting van een baan plus grotendeels het huishouden en zorg voor anderen op onze schouders heeft hier zeker mee te maken. Maar ook het feit dat de symptomen van een hartaanval bij vrouwen er anders uitzien dan bij mannen en soms niet goed worden ingeschat. Bij vrouwen in de menopauze worden klachten die het gevolg zijn van hart- en vaatziektes soms aangezien voor opvliegers. Des te meer reden dus om ervoor te zorgen dat we uit de gevarenzone blijven!

SLIM: Succesvolle Lifestyle Interventie Methode

Dr. Hofstra ontwikkelde de SLIM methode voor iedereen die gezonder wil worden en daarbij graag wil afvallen. De methode draait enerzijds om het eten van volop onbewerkte producten en hij bevestigt (wat ik ook altijd zeg) dat cholesterol in voeding geen rol speelt. Hij schrijft letterlijk: “Verlaging van de totale inname van vet is niet aanbevolen voor preventie van obesitas” en “Low-fat producten met toegevoegde suikers of makkelijk opneembare koolhydraten dienen te worden ontmoedigd”. Alle toegevoegde suikers plus makkelijk opneembare koolhydraten zijn namelijk de werkelijke boosdoeners als het gaat om de gezondheid van hart- en bloedvaten, niet de gezonde vetten.

Niet alleen voeding die je in je mond stopt

Dr. Hofstra besteedt in dit boek niet alleen aandacht aan voeding die je in je mond stopt, maar ook aan zaken als voldoende beweging, ontspanning en slaap. “Afvallen terwijl je slecht slaapt? Vergeet het maar.”

Dat roken ongezond is weten we natuurlijk, maar dat koud douchen kan helpen bij het afvallen zal voor veel mensen nieuw zijn. Hij legt uit dat dit komt doordat vet in een bepaald soort vetcellen (bruin vet) actief wordt verbrand als deze cellen geactiveerd worden door kou. Iedere ochtend een wisseldouche met koud water is zijn advies. Een heerlijke oppepper voor je stofwisseling; ik spreek uit ervaring.

Hij adviseert ook rustgevende muziek zoals Mozart, of barokmuziek zoals Bach of Vivaldi. Dit zou leiden tot een verlaging van het hormoon cortisol en daarmee van het stressniveau, het zorgt er dus voor dat je er rustiger van wordt. Ik weet toevallig dat het er ook voor zorgt dat je hersenen in de alfa-staat komen: de staat van ‘flow’, waarin we ontspannen zijn en creatieve ideeën naar boven komen. Een dagelijks portie Mozart op het menu dus!

Alcohol; twee glazen per dag prima of toch niet?

Mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas, waarin ik kijk vanuit het perspectief van onze vrouwelijke hormonen, sluit grotendeels aan op de visie van dr. Hofstra. We verschillen echter van mening waar het gaat om het gebruik van alcohol. Uit onderzoek zou blijken dat één tot twee glazen alcoholische drank per dag wordt geassocieerd met een laag risico op hart- en vaatziekte. Op basis hiervan vindt dr. Hofstra het drinken van alcohol prima zolang het binnen deze hoeveelheid blijft. Veel vrouwen drinken alcohol om te ontspannen, maar het verhoogt echter direct de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol in je bloed. Heb je al veel stress, dan vind ik iedere dag een glas alcohol niet aan te raden. Bovendien slapen veel vrouwen slecht en alcohol kan ervoor zorgen dat je nog slechter gaat slapen.

Een praktisch stappenplan in drie SLIM-fasen

Het stappenplan van SLIM bestaat uit drie fasen. Fase 1 omvat de eerste twee weken, waarin de touwtjes wat strakker worden aangetrokken. Geen alcohol en weinig koolhydraten in deze fase dus. Fase 2 duurt vier weken, waarin langzamerhand weer wat langzaam opneembare koolhydraten worden opgenomen. En de derde fase is de fase waarin het de bedoeling is dat deze nieuwe voedings- en leefstijl aanvoelt als een manier van leven die je je leven lang zonder al teveel moeite kunt volhouden. In iedere fase komen onder andere ook de onderwerpen beweging, slapen, stress en een gezonde omgeving aan bod.  In het laatste deel wordt dieper ingegaan op de achtergrond van de invloed van leefstijl op hart- en vaatziektes en andere chronische ziektes die te voorkomen zijn.

Met dagmenu’s voor acht weken

Voor iedereen die houdt van voorgeschreven dagmenu’s: je wordt in dit boek op je wenken bediend, want een groot deel van het boek bestaat uit dagmenu’s voor acht weken. De eenvoudige recepten vind je achterin.  Als je mij al langer volgt weet je dat ik geen voorstander ben van dagmenu’s omdat ik graag wil dat je leert luisteren naar wat je lichaam nodig heeft, zodat je jezelf datgene gaat geven waar je behoefte aan hebt  – en niet wat er op een lijstje staat. Maar om een nieuw voedingspatroon mee te beginnen kunnen dagmenu’s makkelijk en overzichtelijk zijn.

Tot slot ben ik superblij dat ook dr. Hofstra geen calorieën telt. Hoe vaak ik dát niet moet verdedigen! De ene calorie doet iets heel anders in je lichaam dan een ander zegt ook hij. Tel voedingsstoffen als je iets wilt tellen, geen calorieën.

Een waardevol boek voor iedereen die zijn/haar gezondheid wil verbeteren en hierbij graag wil worden geadviseerd door een arts. Eentje die niet alleen weet dat voorkómen beter is dan genezen, maar het ook in de dagelijkse praktijk brengt als arts. Een man naar mijn hart, deze dr. Hofstra en een voorbeeld voor veel van zijn collega’s.

Wil je het boek bestellen?

Snel SLIM Leonard HofstraWil je het boek Snel SLIM bestellen? Je kunt het hier bestellen via bol.com maar het is ook in veel boekhandels te koop.

Heb je het boek al gelezen?

Heb je het boek al gelezen? Laat dan hieronder je reactie achter. Dat is altijd fijn voor anderen om te lezen.

Comment Section

4 reacties op “Boekentip: Snel SLIM van prof. dr. Leonard Hofstra


Door Nelleke de Rooij op 23 februari 2017

Boek vorig jaar januari gekocht. Ben 10 kg kwijt, geen verhoogde suiker meer en cholesterol is bijna goed! Ben ook niet meer zo moe. Zoooo blij dat ik dit boek spontaan gevonden heb. Fijn dat jullie op een lijn zitten en …..hartelijk dank voor het schrijven van dit mooie boek, dr Hofstra! Ik wil liever zo aan mezelf werken dan pillen slikken.


Door Desiré op 18 februari 2017

Ik ga vanmorgen het boek ophalen bij de biobliotheek.
Ik kan het altijd nog kopen.Ik heb inmiddels zowat een eigen bibliotheek met boeken over gezondheid.


Door Lizet op 27 januari 2017

Echt een super gaaf en inspirerend boek. Niet alleen inhoudelijk, het ziet er ook heel mooi uit. En fijn, Marjolein, dat hij en jij zo op 1 lijn zitten!


Door Roos op 27 januari 2017

Vorig jaar januari dit boek gekocht. In 3 maanden 15 kilo afgevallen. Ben nu een jaar later nog steeds de kilo’s kwijt. Ben natuurlijk wel de lifestyle van snel slim blijven volgen!

Plaats een reactie


*